понеділок, 21 серпня 2023 р.

 

                             План роботи                            шкільної професійної спільноти вчителів іноземних мов на 2023-2024 н. р.

 

Заходи,  спрямовані на зростання педагогічної майстерності

Дата

Засідання перше

1.    Аналіз роботи професійної спільноти за 2022-2023 н. р. та обговорення плану роботи на 2023-2024 н. р.

2.    Особливості викладання іноземних мов у 2023-2024 навчальному році. Опрацювання методичних рекомендацій.

3.      Особливості адаптаційного періоду учнів  5 класаів НУШ.

4.    Нові підходи в системі оцінювання, критерії оцінювань. Формувальне оцінювання учнів 5-6 класів.

5.    Робота з обдарованими дітьми. Організація  системної підготовки учнів до Всеукраїнських учнівських олімпіад, інтелектуальних та інтерактивних конкурсів , МАН в 2023-2024 н.р.

6.    Вимоги до ведення шкільної документації.

7.   Різне.

 

 

 

 

 

 

 

 

серпень                                             

 

 

Засідання друге

1.    Використання інноваційних технологій на уроках іноземної мови.

2.    Шляхи формування та удосконалення професійної компетенції вчителя.

3.     Про участь членів методичного об’єднання у виставці-ярмарку педагогічних ідей.

4.    Розвиток англомовних комунікативних компетенцій учнів з використанням творчих завдань. Лексичні ігри на уроках англійської мови.

5.     Сучасні форми контролю навчальних компетенцій учнів.

6.     Огляд нормативних документів, психолого-педагогічної літератури.

7.    Різне.

 

 

 

 

 

 

 

 

листопад

 

 

 

                                          Засідання третє

1.    Проектна робота з учнями як засіб підвищення мотивації до вивчення іноземної мови.

2.    Позакласна робота з учнями – шлях підвищення інтересу учнів до вивчення іноземної мови.

3.     Робота з обдарованими учнями. Аналіз роботи  учнів у МАН.

4.     Етапи формування навичок аудіювання на уроках іноземної мови.

5.    Ігрові технології як головний фактор успішності в навчанні                                              іноземної мови в початковій школі  

6.    Планування проведення Тижня англійської мови.

7.    Різне.

 

 

 

 

 

 

лютий

 

 

 

Засідання четверте

 

 

1.      Участь вчителів професійної спільноти в вебінарах-практикумах, семінарах, курсах онлайн.

2.    Забезпечення міжпредметних зв’язків як умова успішного оволодіння іноземною мовою.

3.    Вмотивованість вивчення іноземної мови та її роль в організації ефективного навчання.

4.    Про стан підготовки    учнів 11-х класів до ЗНО.

5.    Звіт про виконання плану роботи  методобєднання  та завдання на наступний навчальний рік.

6.    Аналіз виконання навчальних програм з іноземної мови.

7.    Різне.

 

 

 

 

 

 

 

травень

середа, 31 травня 2023 р.

 ЧЕТВЕРТЕ ЗАСІДАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ СПІЛЬНОТИ ВИКЛАДАЧІВ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ІНШОМОВНОЇ ГАЛУЗІ

1.    Участь вчителів професійної спільноти в вебінарах-практикумах, семінарах, курсах онлайн.

2.    Забезпечення міжпредметних зв’язків як умова успішного оволодіння іноземною мовою.

     3.    Вмотивованість вивчення іноземної мови та її роль в організації                          ефективного навчання.

4.    Про стан підготовки    учнів 11-х класів до ЗНО.

5.    Звіт про виконання плану роботи  методобєднання  та завдання на наступний навчальний рік.

6.    Аналіз виконання навчальних програм з іноземної мови.

7.    Різне.

Вмотивованість вивчення іноземної мови та її роль в організації  ефективного навчання.

Мотивація є надзвичайно важливою в навчальному процесі. Вона є в центрі навчання. Якщо учень/-иця не хоче вчитися – він чи вона не буде це робити, і вчитель/-ка нічого не зможе вдіяти – окрім як мотивувати.

На мотивацію учнівства впливають, зокрема, такі фактори:                                                                                      задля якої практичної мети учень/-иця вивчає мову (користування нею, професійне зростання (якщо йдеться про дорослих), гарні оцінки тощо);відчуття, що вивчення мови вдається, у разі успішності учня/учениці. Автономність учня/учениці, його чи її впевненість у собі та досягнення – частини цього відчуття. Якщо людині здається, що в неї щось гарно виходить – вона хоче продовжувати це робити;                       бажання вільно спілкуватися – з  родичами з іншої країни, друзями, хлопцями/дівчатами, бізнес-партнерами тощо;               заохочення з боку інших людей. Якщо людина живе у спільноті, де знання іноземної мови високо цінується, – вона розумітиме важливість її вивчення. Якщо ж навпаки – людина не буде бачити сенсу у вивченні і, відповідно, не матиме мотивації;                                                                                     насолода від процесу навчання. Таких дітей, певно, небагато, але вони є – ті, для кого навчання як процес пізнання нового є цікавим. Цікавим/-ою може бути вчитель/-ка, що викладає предмет, підручник, в якому зібрані теми, важливі для учня/учениці – це все мотивує;                                                       захоплення культурою народу, мова якого вивчається. Наприклад, учень/-иця буде вмотивований/-ою вивчити англійську, якщо він чи вона збираються поїхати на навчання за кордон.                                                                                    Особливо складно мотивувати учнівство, коли курс є інтегрованим – адже він складніший. Наприклад, хімія англійською. Деякі учні/-учениці губляться не тільки в англійській мові, а й у хімії – тож варто бути особливо обережними під час викладання за такими програмами. Курси британської чи американської літератури теж досить складні – переважно через насичену лексику уривків з оригіналів творів. Це може впливати на учнівство двома способами: або ж вони демотивуються, зневірившись у своїх здібностях, або ж, навпаки, зустрівши нову лексику, захочуть дізнатися її значення. Під час вивчення нової складної лексики (старша, профільна школа, чи загалом учні рівня B1+/B2+) варто приділяти увагу морфології: розуміючи вживання певних афіксів на практиці (вправи на словотвір), діти не тільки збагатять свій словниковий запас, а й не будуть лякатися, коли зіткнуться з незнайомим словом, основу якого вони знають, а інші частини – ні.                                                                            Також потрібно формувати абстрактне мислення учнів, адже просто через переклад морфем слів “insure/insurance” ніколи не зрозуміти, що це страхування.                                                        Вчені Z. Doryei та K. Csizer кажуть, що є 10 ключових сфер, в яких учитель впливає на мотивацію учнів:

Вчитель– бути якомога більш толерантним та чутливим;
– намагатися поводити себе природно;
– оказувати гарний приклад – бути відданим справі та вмотивованим;
Атмосфера у класі– нести у клас гумор, усмішку та сміх;
– створювати приємну, спокійну та безпечну атмосферу в класі;
Завдання– давати чіткі інструкції;
– зазначати мету та користь від кожного завдання;
Ставлення– ставитися до кожного учня як до особистості;
Впевненість у собі– давати позитивний feedback та хвалити;
– упевнитися, що учні/-учениці відчувають успіх;
– приймати помилки – вони є природними протягом навчання;
Інтерес– обирати цікаві завдання та теми;
– пропонувати вибір матеріалів та занять протягом навчання;
– задля заохочення до навчання треба використовувати інтереси учнівства, а не тести та оцінки;
– робити з завдань випробування (challenges) для того, щоб задіяти учнівство;
Автономія– заохочувати запитання та іншу участь учнівства;
– заохочувати креативність та уяву;
– якомога більше поділяти відповідальність за організацію навчального процесу з учнівством;
Реальність– намагатися робити завдання цікавими для кожного/-ї, а також пов’язаними з реальним життям;
Ціль/Мета– встановлювати кілька визначених навчальних цілей для учнівства;
– заохочувати учнівство ставити цілі та працювати задля їх досягнення;
– аналізувати цілі учнівства та їхні потреби;
Культура– ознайомлювати учнівство з культурою мови, яку вони вивчають;
– запрошувати носіїв мови;
– знаходити учням/ученицям друзів для листування (penfriends чи, радше, texting-friends у сучасних умовах).

Потрібно пам’ятати, що є фактори, на які вчителю/-ці важко вплинути та навпаки. Наприклад, важко вплинути на учнів/учениць, які хочуть постійно розмовляти – тож варто це використати в навчальному процесі. А от демотивованих учнів та учениць варто заохочувати похвалою – і на це вплинути легко.

 

Творчий звіт шкільної професійної спільноти викладачів мовно – літературної іншомовної галузі   за        2022-2023 навчальний рік

   У складі професійної спільноти вчителів іноземних мов працювало 5 вчителів,  2 з яких мають вищу кваліфікаційну категорію та звання «учитель-методист» (Гончарова С.Г., Макогін Н.М.), 1 вчитель - вищу категорію та звання “старший учитель” (Онопа І.А.),   2 вчителі – вищу категорію (  Цапенко В. О.,Тетьора Ю.П. ).  

У 2022-2023 навчальному році професійна спільнота працювало над методичним питанням: «Формування комунікативної компетентності учнів при подальшій інтенсифікації навчального процесу» згідно плану методичної роботи школи.

Пріоритетними напрямками роботи було:                                                                  вивчення нормативних документів та методичних рекомендацій, щодо викладання іноземної мови;                                                                                                           ознайомлення з новими методичними ідеями, під час семінарів-практикумів, вебінарів тощо;                                                                                                                                       вивчення та впровадження елементів передового досвіду в практику роботи вчителів професійної спільноти;                                                                                                                            впровадження  інноваційних технологій в  навчально-виховний процес;              

опанування інноваційними методами роботи щодо організації навчального процесу під час дистанційного навчання;                                                                                  систематичне вивчення труднощів  учнів при вивчання іноземної мови,  здійснення моніторингу прогресу в їх усуненні, організація та вдосконалення  роботи з обдарованими дітьми.

 Вчителі працювали згідно затвердженого професійної спільноти. Було проведено  4 планових та 2 позапланових засідань, на яких опрацьовувалися основні нормативні документи Міністерства освіти і науки України; заходи, спрямовані на зростання педагогічної  майстерності, вибір підручників для 6 класу НУШ та інш.

Вивчення іноземних мов в 2022-2023 н.р. здійснювалося за такими програмами:       

для учнів 1-3 класів за новим Державним стандартом початкової освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №87, та Типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом О. Я. Савченко, і Типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом Р. Б. Шияна;

для учнів 4 класів за Державним стандартом початкової загальної освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462, та Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти І ступеня (початкова освіта), затвердженою наказом МОН від 20.04.2018 № 405;

для учнів 5-9 класів за Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392, та Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня (базова середня освіта), розробленою на виконання Закону України «Про освіту» і затвердженою наказом МОН від 20.04.2018 № 408;

для учнів 10-11 класів за Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392, та Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня (профільна середня освіта), розробленою на виконання Закону України «Про освіту» і затвердженою наказом МОН від 20.04.2018 № 407; «Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 1-4 класи», К., 2016 р.;

«Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 5-9 класи»,  К., 2017 р.;

«Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 10-11 класи», К., 2017 р.;

«Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Друга іноземна мова 5-11 класи», К., 2017 р.

  

Успішне вирішення завдань сучасної освіти безпосередньо пов’язане з удосконаленням підготовки та професійним розвитком учителя.

Тому вчителі іноземних мов   постійно працюють над підвищенням своєї професійної майстерності: вчасно проходять курси перепідготовки, беруть активну участь у роботі шкільної, міської, обласної професійних спільнот вчителів іноземних мов, семінарах ,тренінгах, вебінарах в режимі онлайн.

В цьому навчальному році Макогін Н. М. пройшла курси  перепідготовки вчителів англійської мови  мови онлайн на базі  Черкаського  ОІПОПП.                                 Продовжили працювати над підвищенням своєї педагогічної майстерності в умовах НУШ.                                                                                                       Гончарова С. Г. взяла участь у 8-годинному методично-дидактичному семінарі "Викладання німецької мови в сучасних реаліях" для вчителів німецької мови базової школи (5-6 класи).                                                                                       Цапенко В. О. була учасником конференції: “Компетентнісно орієнтоване навчання іншомовного спілкування 5-9 класи в контексті засад НУШ”. Гончарова С. Г. взяла участь в онлайн тренінгу від ТОВ Дінтернал Ед’юкейшн з німецької мови « Цікавий та ефективний початок вивчення німецької мови: практичні поради» .                                                                                             Гончарова С. Г. та Макогін Н. М. брали участь в онлайн тренінгу  від ТОВ Дінтернал Ед’юкейшн з англійської мови «Елементи гейміфікації на уроках граматики в основній школі як мотиваційний фактор покращення результатів навчання учнів».

Вчителі іноземної мови постійно поширюють свій досвід серед колег, публікуючи свої надбання на різноманітних методичних сайтах.

Тетьора Ю. П. розміщала на сайті Методичний портал розробку уроку для 7 класу на тему "Спорт у нашому житті", матеріал до проведення семінару/тренінгу.                                                                                                                                 Макогін Н. М. ділилася досвідом на Всімосвіта: конспект уроку у 8 класі «Спорт. Види спорту», виховний захід «Твори добро!».                                                      Вчителі іноземних мов  Гончарова С. Г. та Макогін Н.М. підготували цифровий освітній ресурс  «Play While Learning the Letters»  та взяли участь у виставці ППД (ЧОІПОПП), де зайняли 3-е місце.

Постійно працювали вчителі з обдарованими учнями, залучаючи їх до участі у позакласній роботі,  роботі МАН, предметних учнівських олімпіадах. Учениця 11- А класу Ткаченко Зеновія успішно захистила наукову роботу  з англійської мови  та зайняла ІІ місце на обласному рівні ( наукові керівники – Гончарова С. Г., Макогін Н. М.).

Гарних результатів досягли наші учні в ІІ етапі Всеукраїнських предметних учнівських олімпіад:

Англійська мова:

Савіна Анна -8 –А -ІІІ місце (вч. Макогін Н. М.)

Демченко Наталія -8-А – ІІІ місце (вч. Гончарова С. Г. )

Аношко Наталія – 10-Б – І місце - (вч. Гончарова С. Г. )

Шульська Оксана – 10-Б – ІІ місце - (вч. Гончарова С. Г. )

Ткаченко Зеновія – 11- А - І місце - (вч. Макогін Н. М.)

Німецька мова:

Діброва Ярослав -8-А –ІІІ місце – (вч. Цапенко В. О. )

 

Овсієнко Дарина -10-Б – ІІІ місце – (вч. Цапенко В. О. )

Коломієць Олег – 10 Б –ІІІ місце - (вч. Цапенко В. О. )

Ткаченко Зеновія (11 –А клас ) та Аношко Наталія (10 –Б клас)  стали учасниками ІІІ етапу, де посіли ІІ місце – Ткаченко Зеновія ( вчитель Макогін Н. М. ), та ІІІ місце Аношко Наталія (вчитель Гончарова С. Г. ).

 В умовах змішаної форми навчання  виконання навчальних програм з англійської  та німецької мов  забезпечувалось шляхом використання наступних форм дистанційної комунікації :

1.    Сайт школи (розділ "Класні сторінки);

2.     Навчальна платформа Google Classroom;

3.    Оnline спілкування (Viber), електронне листування для обміну навчальними матеріалами, завданнями та для надання консультацій щодо їх виконання;

4.    Спілкування по телефону для надання консультацій батькам та учням.

 Теоретичний, граматичний  матеріал закріплювався  за допомогою підручників, зошитів з граматики, ,відеоуроків та  інтернет-ресурсів, які надсилалися  учням в Google Classroom або у Viber  для учнів , які не мали  технічних можливостей працювати у Google Classroom.

Завдання  надавалися  систематично, завдання відповідали  тематично-поурочному плануванню.

Контроль виконання завдання проводився систематично.

Навчальні програми в 1-11 класах були виконані повністю згідно тематики та вимог, скоригованих в умовах змішаної форми  навчання.

Завдання, котрі стоять перед предметом «іноземна мова», повинен вирішувати методично грамотний вчитель, який володіє сучасними технологіями навчання, знає психолого-педагогічні особливості учнів. Оскільки професійний розвиток учителів іноземних мов відбувається за умов його безперервності, то ми розглядаємо  процес професійного росту на наступний навчальний рік  як структурну та змістову єдність курсів підвищення кваліфікації, науково-методичної роботи та самоосвіти вчителів іноземних мов.

Пріоритетними завданнями  роботи професійної спільноти   у 2023-2024 навчальному році будуть:

-       продовжувати роботу над методичним питанням  «Формування комунікативної компетентності учнів при подальшій інтенсифікації навчального процесу» згідно плану методичної роботи школи;

-        реалізовувати комунікативно – діяльнісний підхід до навчання  шляхом використання  інноваційних технологій з метою формування життєво компетентної особистості;

-       підвищувати кваліфікації педагогічних працівників через проходження курсів перепідготовки, участь у методичних семінарах, тренінгах, вебінарах, самоосвіту вчителів;

-       орієнтувати  навчальний  процесу на практичну реалізацію концепції НУШ;

-       залучати  вчителів до здійснення наукової дослідницько- експериментальної роботи з метою впровадження сучасних методик,

     технологій навчання і виховання, вдосконалення форм і методів роботи;

-       підвищувати  якість  роботи з обдарованими дітьми;

-       продовжити роботу з обдарованими учнями через залучення їх до роботи в МАН, участі в предметних учнівських олімпіадах, конкурсах.