середа, 28 серпня 2024 р.

 

Творчий звіт шкільної професійної спільноти викладачів мовно – літературної іншомовної галузі   за        2023-2024 навчальний рік

 У складі професійної спільноти вчителів іноземних мов працювало 6 вчителів,  2 з яких мають вищу кваліфікаційну категорію та звання «учитель-методист» (Гончарова С.Г., Макогін Н.М.), 3 вчителі - вищу категорію ( Чучко Л. М., Цапенко В. О., Тетьора Ю. П. ),   1 вчитель – першу категорію (  Олексенко Є.Г. ).  

У 2023-2024 навчальному році професійна спільнота працювало над методичним питанням: «Формування комунікативної компетентності учнів при подальшій інтенсифікації навчального процесу» згідно плану методичної роботи школи.

Пріоритетними напрямками роботи було:                                                                 

  • вивчення нормативних документів та методичних рекомендацій, щодо викладання іноземної мови;                                                           
  • ознайомлення з новими методичними ідеями, під час семінарів-практикумів, вебінарів тощо;                                                                                                               вивчення та впровадження елементів передового досвіду в практику роботи вчителів професійної спільноти;                                                                                                       впровадження  інноваційних технологій в  навчально-виховний процес;              
  • опанування інноваційними методами роботи щодо організації навчального процесу під час дистанційного навчання;                                                                                  
  • систематичне вивчення труднощів  учнів при вивчання іноземної мови,  здійснення моніторингу прогресу в їх усуненні, організація та вдосконалення  роботи з обдарованими дітьми.

 Вчителі працювали згідно затвердженого професійної спільноти. Було проведено  4 планових та 2 позапланових засідань, на яких опрацьовувалися основні нормативні документи Міністерства освіти і науки України; заходи, спрямовані на зростання педагогічної  майстерності, вибір підручників для 7 класу НУШ та інш.

Вивчення іноземних мов в 2023-2024 н.р. здійснювалося за такими програмами:       

для учнів 1-3 класів за новим Державним стандартом початкової освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №87, та Типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом О. Я. Савченко, і Типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом Р. Б. Шияна;

для учнів 4 класів за Державним стандартом початкової загальної освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462, та Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти І ступеня (початкова освіта), затвердженою наказом МОН від 20.04.2018 № 405;

для учнів 5-9 класів за Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392, та Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня (базова середня освіта), розробленою на виконання Закону України «Про освіту» і затвердженою наказом МОН від 20.04.2018 № 408;

для учнів 10-11 класів за Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392, та Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня (профільна середня освіта), розробленою на виконання Закону України «Про освіту» і затвердженою наказом МОН від 20.04.2018 № 407; «Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 1-4 класи», К., 2016 р.;

«Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 5-9 класи»,  К., 2017 р.;

«Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 10-11 класи», К., 2017 р.;

«Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Друга іноземна мова 5-11 класи», К., 2017 р.

  

Успішне вирішення завдань сучасної освіти безпосередньо пов’язане з удосконаленням підготовки та професійним розвитком учителя.

Тому вчителі іноземних мов   постійно працюють над підвищенням своєї професійної майстерності: вчасно проходять курси перепідготовки, беруть активну участь у роботі шкільної, міської, обласної професійних спільнот вчителів іноземних мов, семінарах ,тренінгах, вебінарах в режимі онлайн.

В цьому навчальному році Гончарова С. Г. пройшла планові курси  перепідготовки вчителів англійської та німецької мов,   Олексенко Є. Г. та Чучко Л. М.   планові  курси  перепідготовки вчителів англійської мови    онлайн на базі  Черкаського  ОІПОПП.                      

 Продовжили працювати над підвищенням своєї педагогічної майстерності в умовах НУШ.

Гончарова С. Г., Макогін Н. М., Чучко Л. М. та Тетьора Ю. П. пройшли курси підвищення кваліфікації вчителів англійської мови за Державним стандартом базової середньої освіти на другому циклі предметного навчання для 7-9 класів мовно-літературної освітньої галузі  на базі ЧОІПОПП (30 годин ).

Олексенко Є Г. та Чучко Л. М. пройшли курси підвищення кваліфікації вчителів англійської мови за Державним стандартом базової середньої освіти на першому циклі предметного навчання для 5-6 класів мовно-літературної освітньої галузі  на базі ЧОІПОПП (30 годин ).

Вчителі іноземних мов постійно беруть участь у роботі вебінарів та тренінгів від ТОВ Дінтернал Ед’юкейшн, навчальній платформі EdEra.

Вчителі іноземних мов постійно поширюють свій досвід серед колег, публікуючи свої надбання на різноманітних методичних сайтах.

Тетьора Ю. П. опублікувала статтю для обдарованої молоді "Класифікація фразеологічних одиниць англійської та української мов та їх семантичні особливості"на   сайті «Супер урок».                                                                                                                              Гончарова С. Г. ділилася досвідом на Всімосвіта: презентація на тему: Ways to Success, стаття на тему: « Інструменти постійного професійного розвитку вчителя іноземної мови».                                                  

Вчителі іноземних мов  Гончарова С. Г. та Макогін Н.М. підготували цифровий освітній ресурс ”Prepare for Lessons Easily  та взяли участь у виставці ППД (ЧОІПОПП).

Постійно працювали вчителі з обдарованими учнями, залучаючи їх до участі у позакласній роботі,  роботі МАН, предметних учнівських олімпіадах. Учениця 10- Б класу Хоменко Дарія захистила наукову роботу  з англійської мови    на обласному рівні  та отримала Грамоту за участь ( наукові керівники – Олексенко Є. Г., Чучко Л. М.).

Гарних результатів досягли наші учні в ІІ етапі Всеукраїнських предметних учнівських олімпіад:

 Аношко Наталія – 11-Б – І місце - (вч. Гончарова С. Г. )

Січкар Олександр – 10 – Б – ІІІ місце – ( вч. Олексенко Є. Г.)

Хоменко Дарина – 10-Б – ІІІ місце - ( вч. Олексенко Є. Г.)

 

Савіна Анна - 9 -А -ІІІ місце (вч. Макогін Н. М.)

Діброва Ярослав -9-А – ІІІ місце (вч. Гончарова С. Г. )

Берверха Дана- 8-Б – І місце - (вч. Макогін Н. М.)

Лозова Карина -  8-Б – ІІ місце (вч. Макогін Н. М.)

Німецька мова:

Васюра Вікторія – 11 –Б – ІІ –місце - ( вч. Олексенко Є. Г.)

Коломієць Олег – 11-Б – ІІІ місце – ( вч. Цапенко В. О.)

 Аношко Наталія (11 –Б клас)  стала учасницею ІІІ етапу предметної олімпіади з англійської мови.

Завдання, котрі стоять перед предметом «іноземна мова», повинен вирішувати методично грамотний вчитель, який володіє сучасними технологіями навчання, знає психолого-педагогічні особливості учнів. Оскільки професійний розвиток учителів іноземних мов відбувається за умов його безперервності, то ми розглядаємо  процес професійного росту на наступний навчальний рік  як структурну та змістову єдність курсів підвищення кваліфікації, науково-методичної роботи та самоосвіти вчителів іноземних мов.

Пріоритетними завданнями  роботи професійної спільноти   у 2024-2025 навчальному році будуть:

-       продовжувати роботу над методичним питанням  «Формування комунікативної компетентності учнів при подальшій інтенсифікації навчального процесу» згідно плану методичної роботи школи;

-        реалізовувати комунікативно – діяльнісний підхід до навчання  шляхом використання  інноваційних технологій з метою формування життєво компетентної особистості;

-       підвищувати кваліфікації педагогічних працівників через проходження курсів перепідготовки, участь у методичних семінарах, тренінгах, вебінарах, самоосвіту вчителів;

-       орієнтувати  навчальний  процесу на практичну реалізацію концепції НУШ;

-       залучати  вчителів до здійснення наукової дослідницько- експериментальної роботи з метою впровадження сучасних методик,

     технологій навчання і виховання, вдосконалення форм і методів роботи;

-       підвищувати  якість  роботи з обдарованими дітьми;

-       продовжити роботу з обдарованими учнями через залучення їх до роботи в МАН, участі в предметних учнівських олімпіадах, конкурсах.

 



 

субота, 23 березня 2024 р.

 

Про формувальне оцінювання на уроках англійської мови

В чому суть формувального оцінювання?

Якщо коротко, формувальне оцінювання — це коли вчитель проводить моніторинг того, що учні вже знають поки вони ще навчаються.

Основна мета формувального оцінювання полягає в тому, що вчитель оцінює чи успішно студенти діють під час навчання, визначає, як в подальшому необхідно будувати навчання та на майбутнє коригує цей процес.

З іншого боку формувальне оцінювання — це всі інструменти, які ми можемо використати для того аби перевірити, як добре студенти засвоїли матеріал. Воно може мати вигляд вікторини чи окремого завдання, гри, роботи у групі, проєкту, презентації, запитань, тестів, тощо.

Усе це допомагає вчителю оцінити чи були виконані цілі окремих уроків, модулів, довгострокові і короткострокові цілі. Крім того таке оцінювання допомагає нам втримати учнів на шляху до досягнення цілей, що стосуються засвоєння мови у межах навчальної програми.

Чим добре таке оцінювання для наших студентів? 

  • Якщо регулярно використовувати формувальне оцінювання, це забезпечує елемент стабільності для учнів.
  • Оскільки формувальне оцінювання може мати різні форми, це розриває монотонність традиційного середовища класу, де панує система «навчання-перевірка-навчання».
  • Формувальне оцінювання не вимагає використання традиційних оцінок у вигляді числа чи літери. Натомість використовується система «здав»/ «не здав» або навіть позначки кольорами, зірками або іншими символами. Це знімає частину стресу з учнів і дозволяє їм просто зосередитися на засвоєнні мови.                                                               
 7 ПІДХОДІВ ДО ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ
    Вхідні та вихідні записки:

    Ті перші хвилини на початку та останні у кінці уроку можуть надати чудових можливостей дізнатися, що діти запам’ятали. Почніть урок з швидкого питання про роботу попереднього дня, поки учні оселяються - ви можете задавати диференційовані питання, написані на паперових смужках або проектовані на дошці, наприклад. Вихідні записки можуть мати багато форм крім старомодного олівця та паперових смужок. Незалежно від того, оцінюєте ви знизу таксономії Блума чи зверху, ви можете використовувати такі інструменти, як Padlet або Poll Everywhere, або вимірювати прогрес до досягнення або збереження основного змісту чи стандартів за допомогою таких інструментів, як Google Classroom’s Question tool, Google Forms with Flubaroo та Edulastic - всі які дозволяють легко бачити, що учні знають. Незалежно від інструменту, ключ до того, щоб утримати учнів у процесі формувального оцінювання, яке відбувається на початку або кінці уроку, - це питання. Попросіть учнів написати протягом однієї хвилини про найбільш значуще із того чому вони навчилися. Ви можете спробувати такі запитання:

    • Які три речі ви дізнались на уроці, із них які дві вас цікавлять, і яка одна вам не зрозуміла?
    • Як би ви зробили речі інакше сьогодні, якби мали вибір?
    •  Що мене зацікавило в цій роботі …
    • Зараз я почуваюся …
    • Сьогодні було важко через …

    Або пропустити слова повністю і дозволити учням малювати або обводити емодзі, щоб представити свою оцінку свого розуміння.

    Невеликі квізи (low-stake quizzes) та опитування:

    Якщо ви хочете дізнатися чи діти дійсно знають стільки, скільки ви думаєте, що вони знають - опитування та квізи, створені за допомогою Socrative або Quizlet або ігри та інструменти для класу, такі як Quizalize, Kahoot, FlipQuiz, Gimkit, Plickers та Flippity можуть допомогти вам краще зрозуміти, наскільки вони дійсно розуміють матеріал. Вчителі можуть бачити відповідь кожної дитини та визначати як окремо, так і загалом, як учні справляються. Оскільки ви можете самостійно створювати питання, ви визначаєте рівень складності. Задавайте питання на найнижчому рівні таксономії Блума і отримуєте уявлення про те, як факти, терміни словникового запасу або процеси запам’ятовуються дітьми. Задавайте складніші питання  - і отримаємте уявлення про вміння аналізувати та систематизувати інформацію, робити висновки, знаходити рішення. Зразками питань за різними рівнями Таксономії Блума можуть бути наступні питання до тексту “Is Chess a Sport?” (НМК Wider World 2):

    Knowledge: What are some popular sports around the world?

    Comprehension: What is the definition of a sport?

    Application: What is chess boxing? How is it played?

    Analysis: What are the similarities and differences between chess and chess boxing?

    Synthesis: Can you think of another hybrid sport that combines two different activities?

    Evaluation: Do you think chess boxing, Makepung, and haggis hurling are games or sports? Why or why not?

    Діпстіки («вимірювачі рівня масла»):

    Так звані альтернативні засоби формувального оцінювання призначені для того, щоб бути такими легкими та швидкими, як перевірка масла в автомобілі, тому їх іноді називають діпстіками. Це можуть бути такі речі, як попросити учнів:

    • написати лист, в якому пояснюється ключова ідея другові,

    • намалювати ескіз, щоб візуально представити нові знання, або

    • зробити вправу “подумай, об’єднайся, поділися” з партнером.

    Ваші власні спостереження за учнями під час роботи в класі також можуть надати цінних даних, але їх може бути складно відстежувати. Робити швидкі нотатки на планшеті або смартфоні, або використовувати копію свого списку, - це один з підходів. Форма фокусованого спостереження є більш формальною і може допомогти вам звузити фокус своїх нотаток, коли ви спостерігаєте за роботою учнів.

    Інтерв’ю-оцінки:

    Якщо ви хочете проаналізувати розуміння учнями змісту, спробуйте методи оцінювання на основі обговорення. Невимушені розмови з учнями в класі можуть допомогти їм почуватися зручно, навіть коли ви отримуєте уявлення про те, що вони знають, і ви можете виявити, що п’ятихвилинне інтерв’ю-оцінка працює дуже добре. П’ять хвилин на одного учня займало б досить багато часу, але вам не потрібно говорити з кожним учнем про кожен проект або урок. Ви також можете перенести частину цього завдання на учнів, використовуючи процес зворотного зв’язку один до одного, який називається TAG feedback (наприклад: Скажи своєму однокласнику про те, що він зробив добре/Задай розумне питання/Дай позитивну пораду). Коли ви просите учнів поділитися своїм зворотнім зв’язком один з одним, ви отримуєте уявлення про навчання обох учнів. TAG feedback - це метод зворотного зв’язку один до одного, який означає Скажи (tell), Запитай (ask) та Дай (give). Він передбачає, що учні говорять своїм однокласникам про те, що вони зробили добре, задають їм розумне питання та дають їм позитивну пораду. Ось деякі приклади TAG feedback на уроках англійської мови:

    Example 1: I liked how you used descriptive words in your story. It made me feel like I was there. How did you come up with those words? One thing you could do to improve your story is to check your spelling and punctuation. There are some errors that make it hard to read.

    Example 2: You did a great job presenting your project. You spoke clearly and confidently. What did you do to prepare for the presentation? One thing you could do to make it even better is to use some visuals or examples to support your points.

    Example 3: You wrote a very interesting essay. You had a strong argument and good evidence. How did you research your topic? One thing you could do to enhance your essay is to organize your paragraphs more clearly. You could use topic sentences and transitions to show the connections between your ideas.

    Для більш сором’язливих учнів або для більш приватних оцінок використовуйте Flipgrid, Explain Everything або Seesaw, щоб учні записували свої відповіді на запитання та демонстрували, що вони можуть робити.

    1. Методи, які включають мистецтво:

    Спробуйте використовувати образотворче мистецтво, фотографію або відеозйомку як інструмент оцінювання. Незалежно від того що роблять учні - малюють, створюють колаж або ліплять, ви можете виявити, що оцінювання допомагає їм узагальнити своє навчання. Або подумайте поза візуальним і дозвольте дітям показати своє розуміння змісту. Вони можуть створити танець, щоб моделювати мітоз клітин або розігрувати історії, такі як “Пагорби, як білі слони” Ернеста Хемінгуея, щоб дослідити підтекст.

    Помилки та неправильні уявлення:

    Іноді корисно дивитися, чи учні розуміють, чому щось неправильно або чому поняття складне. Попросіть учнів пояснити “найбруднішу точку” в уроці - місце, де все стало заплутаним або особливо складним або де вони все ще не мають ясності. Або зробити перевірку помилок: представте учням загальне неправильне уявлення і попросіть їх застосувати попередні знання, щоб виправити помилку, або попросіть їх вирішити, чи містить твердження якісь помилки взагалі, а потім обговорити свої відповіді.

    Самооцінка:

    Не забувайте консультуватися з учнями-експертами. Часто ви можете дати свою рубрику своїм учням і дозволити їм виявити свої сильні та слабкі сторони. Ви можете використовувати клейкі нотатки, щоб швидко отримати уявлення про те, яким областям  потрібно приділити увагу з точки зору учнів. Попросіть їх обрати своє власне проблемне місце з трьох або чотирьох областей, де вам здається, що клас як ціле потребує роботи, і написати ці області у окремих стовпцях на дошці. Декілька самооцінок дозволяють вчителю бачити, що кожна дитина думає дуже швидко. Наприклад, ви можете використовувати кольорові складані чашки, які дозволяють дітям позначити, що вони готові (зелена чашка), працюють через деяке збентеження (жовта) або дуже збентежені і потребують допомоги (червона).

    Схожі стратегії передбачають використання карток для участі в обговореннях (кожен учень має три картки - “Я згоден”, “Я не згоден” та “Я не знаю, як відповісти”) та позитивні відповіді (замість підняття руки, учні тримають кулак біля живота і піднімають великий палець, коли вони готові долучитися). Учні можуть також використовувати шість жестів руками, щоб безшумно сигналізувати, що вони погоджуються, не погоджуються, мають щось додати та інше. Всі ці стратегії дають вчителям непомітний спосіб бачити, що учні думають. Незалежно від того, які інструменти ви обираєте, знайдіть час для свого власного рефлексування, щоб переконатися, що ви оцінюєте лише зміст, а не губитеся в тумані оцінювання. Якщо інструмент занадто складний, ненадійний або недоступний, або займає непропорційно багато часу, то краще залишити його осторонь і спробувати щось інше.

     

    неділя, 14 січня 2024 р.

     

    Сучасний вчитель іноземної мови




    Провідна роль у здійсненні навчально-виховного процесу у школі завжди належала і належить учителеві. Вчитель – центральна фігура уроку, рушіний механізм складного процесу освіти. Навчальний процес з іноземної мови в сучасній школі це, перш за все, взаємодія вчителя та учнів, де учень є суб’єктом навчання та спілкування нарівні з учителем. Вступаючи в стосунки співробітництва, учитель орієнтується не на функції дитини як учня, а на його особистість та перспективи його розвитку. Від поведінки вчителя буде залежати, чи відчує себе учень партнером у спілкуванні з ним. Учитель повинен говорити природно, невимушене, звертаючи увагу на реакцію співрозмовника, не читати свої репліки з плану-конспекту чи з карток. При спілкуванні він повинен враховувати інтереси учня, стежити за виразністю своєї інтонації, жестів, міміки, за тим, як він рухається, стоїть, сидить. Учитель завжди має бути доброзичливим, учень повинен відчувати, що його інтереси – це інтереси вчителя. Доброзичливість повністю виключає на уроці роздратованість, грубість, окрик. Навчання іноземної мови як навчання спілкування вимагає від учителя таких якостей, які забезпечили б реалізацію цілей навчання та його ефективність. Вчитель є джерелом інформації, лідером колективу, взірцем морально-етичних норм поведінки, прикладом майбутньої мовленнєвої діяльності, організатором психологічного клімату і керівником взаємовідносин в Учнівському колективі. Зростають вимоги до особистих якостей учителя, його професійної підготовки. Сучасний вчитель як особистість характеризується такими якостями:

    1) широкою освіченістю, загальною культурою, інтелігентністю, високорозвиненою моральною свідомістю, почуттям відповідальності за свою працю;

    2) любов’ю до дітей, тактом, здатністю формувати всебічно розвинену, творчу особистість школяра;

    3) глибокими знаннями та професійним мисленням, що дає змогу розуміти суть педагогічних явищ та приймати оптимальні рішення питань навчання іноземної мови, умінням творчо використовувати передовий педагогічний досвід, індивідуальним стилем роботи;

    4) потягом до самоосвіти та самовдосконалення.

    Професійна підготовка вчителя іноземної мови повинна вкючати в себе володіння іноземною мовою як засобом усної та писемної комунікації в усіх сферах спілкування, а також як засобом педагогічної діяльності в різних умовах з урахуванням цілей навчання, вікових особливостей школярів та їх мовної підготовки. Вчитель повинен мати загально лінгвістичні знання про мову як суспільне явище, про її зв’язок з мисленням, культурою, про систему та рівні мови, сучасні напрями в лінгвістичній науці та вміти використовувати їх у процесі навчання іноземної мови, володіти знаннями і вміннями з психології та педагогіки, мати належну культурно-естетичну підготовку. Тобте бути всебічно розвиненою особистістю.

     Отже, вчитель іноземної мови – це взірець іншої культури. Це та людина, яка може донести до дитини не тільки знання про чужу мову, але й зацікавити її культурою, історією, головними особливостями мови, яка вивчається. Навчити поважати іноземну мову як рідну, відчувати користь і задоволення від кожного нового уроку, нового вивченого слова чи фрази — ось головна мета сучасного вчителя іноземної мови.